Moni lähtee Viroon seikkailemaan
autolla, mutta tiesittekö, että Helsingistä lähtee virallinen
Eurooppatie 67, joka kulkee aina Prahaan asti? Suosituin ja samalla
tunnetuin pätkä tästä tiestä tunnetaan nimellä Via Baltica, joka kulkee
siis Viron, Latvian ja Liettuan kautta Puolaan. Rekkojen ja
henkilöautojen suosima tie oli vielä muutama vuosi sitten täysin
rakennusvaiheessa, mutta ainakin nyt näyttää jo aika hyvältä. Paitsi,
että juurikin massiivisen rekkaliikenteen vuoksi monet tieosuudet ovat
taas ”remppakunnossa”. Paikoitellen urat ovat todella syvät ja varmasti
todella mielenkiintoiset ajaa sateisella säällä… Kuitenkin joka puolella
on aina jossain jotain tietöitä, joten matkaan kannattaa lähteä
tietyöpysäytykset mielessä. Jos niitä ei sittenkään ole, voi ainakin
yllättyä positiivisesti.
Aikaisemmilla
automatkoilla karttanavigaattorina toimin suurimmaksi osaksi minä. Ja
minullahan on tämä surullisen kuuluisa ”vasen-oikea” –syndrooma (tälle
on joku virallistieteellinen nimi ja aiheesta on tehty myös tutkimuksia,
nyt en niitä kuolemakseni muista ,), jolloin sekoitan siis vasemman ja
oikean ja toisinpäin. Jopa siihen pisteeseen saakka, että näyttäessäni
kädellä suunnan sanon sen kuitenkin väärin. Hassua se on tilanteissa,
joissa ei ole kiire/stressi/hätä/tilanne päällä. Mutta juurikin silloin,
kun pitäisi olla se hoksaava kartanlukija, tämä ei helpota tilannetta.
”..vasen, eikun oikea, eikun VASEN!..” ärgh! Tämän kartturin elämä
helpottui suuresti TomTom –navigaattorin avulla, joka yritti kuitenkin
aina välillä viedä meitä hassuille teille. Tämän vuoksi vanhanliiton
tiekartta kannattaa olla mukana, vaikka kaikki tiet vanhoissa kartoissa
eivät ole merkittyinä. Tieverkosto varsinkin Puolassa kasvaa sellaista
vauhtia, että hidasta hirvittää, mutta ainakaan 5 vuodessa
järjettömyyksiä ei ole tapahtunut. Parannuksia sitäkin enemmän, jolloin
TomTom kuljetti meitä ”pelloissa” ,)
Jäämistö rajoista, joissa aikoinaan isolakkiset sedät katsoivat vihaisesti ,) |
Via
Baltican varrella sijaitsevat kaikki tärkeimmät kaupungit ja niiden
nähtävyydet. Jos haluaa ajaa suoraan Puolaan, ilman suurempia stoppeja,
aikaa menee n. 10 tuntia Augustowiin, muutama enemmän jos ihan Varsovaan
saakka haluaa. Me lähdimme Helsingistä 7.30 lautalla, jolla menee n.
pari tuntia Tallinnaan. Arkisin on muuten paljon kalliimmat hinnat
näillä lähdöillä kuin esim. sunnuntaina. Perjantain lähdön siirto
sunnuntaille poiki rahaa lähes 50e takaisinpäin, joten siinä mielessä
sunnuntailähtöä kannattaa harkita jos suinkin mahdollista. Ja jos
buffetaamupalaa suunnittelee, niin todellakin suosittelen menemään vasta
n. tunnin lähdöstä, sillä heti lähdön jälkeen jonot ovat järjettömät.
Itse aamiainen ei päätä huimannut, mutta ihan kiva matka-ajan kuluttaja
11 eurolla per pää.
Edellisellä
kerralla paahdoimme ”sinne ja takaisin” kovaa kyytiä vain pakollisilla
tankkaus-pysähdyksillä ja tällä kertaa olisin halunnut pysähtyä vähän
pidemmäksi hetkeksi Latvian ihania rantoja ihailemaan. Keskipätkällä
juurikin Latvian kohdalla E67 vie monesta kohdasta ihan meren ääreltä.
Ja tälläkään kertaa pysähdykset eivät onnistuneet, koska jossain
lähialueella oli ollut joku festari kyseisenä viikonloppuna ja
paluuliikenne sen mukaisesti täynnä mutaisia saapasjalkanuoria sekä
kaikki lähialueen rannat myös.. Latvia on oikeasti ajettu läpi ihan
hetkessä, siksi pysähdys ihanilla dyyneillä olisi kruunannut tämän
läpiajon täydellisesti. Noo, tämäkin on siis kategoriassa ”ensi kerralla
sitten” ,)
Viron
ja Latvian osuuksilla keskityin pilvilinnojen kuvaamiseen. On aika
yllättävää, kun sille päälle sattuu, niin pilvilinnoissa näkee mitä
ihmeellisimpiä muotoja. Parhaimmat bongaukset yllä, näetteköhän samoja
asioita kuin minä. Epävirallinen pilvihattaratesti ,) Jokainen voi
suorittaa missä haluaa ja milloin haluaa, vaatimuksena cumulustäyteinen
taivas.
Liettuan sain huristella ratin takana ,) Mukavaa vaihtelua sivusta
seuranneena.. E67 on aina Puolaan saakka melko suora, matkalla on
peltoisia ja metsäisiä osuuksia, kyläohituksia ja melko tasaista
maastoa. Puolan osuus on taas niin täysin toiselta planeetalta, että siitä voisin kirjoittaa loputtomiin. Lähes
saman tien rajan jälkeen alkaa ”ylämäki-alamäki-tiukkakaarre” –rumba, joka jatkuu
varmasti Varsovaan saakka. Korjatkaa jos olen väärässä, sillä ainakin se
jatkuu Augustowiin saakka , jonne E67 seikkailumme lähes aina päättyy
tai sieltä alkaa. Tästä paikasta nimittäin jatkoimme lähes vaakasuoraan
vasempaan kohti Gdansk-Sopot-Gdynia triangelia, jossa Sopotissa oli
pidempi pysähdys. Paikka on kyllä visiitin arvoinen jos sille suunnalle sattuu. Puolaosuudesta enemmän tulevissa postauksissa ,)
Nyt keskityn täysin keittiön pöytään.. ,)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tallenna sanoja, ideoita tai ehdotuksia. Tai käy vain moikkaamassa, arvostan niitä kaikkia! ,)